maandag 26 januari 2009

Online nog even niet de toekomst?



Interessante feature in Power Unlimited nummer 2 van dit jaar: uitgevers van games wordt gevraagd naar de strategie van het aanbieden van hun waren. Op de PC, Xbox, Wii, PS3 en PSP kun je via online winkels spellen downloaden en kopen. Daarnaast kun je voor jouw schietspel extra speeldvelden, voor je racespel extra auto's en voor je avonturenspel nieuwe hoofdstukken aanschaffen. Dat klinkt veelbelovend en dat is het eigenlijk nog ook. De gamer gebruikt de webwinkel nog niet helemaal zoals de uitgevers het bedoelen.




Eerlijkgezegd, als Playstationliefhebber gebruik ik de online PlaystationStore ook nog niet echt. Als echte Nederlander heb ik alles wat gratis is natuurlijk al een keer gedownload, maar de betaalde dingen heb ik nog niet binnengehaald. De reden? Vaak vind ik de spellen nog te duur en omdat veel winkels een ruiloptie hebben (vind je het spel niet leuk, dan kun je het binnen 24 uur ruilen voor een ander spel) geef ik toch nog de voorkeur aan het analoge gebeuren.




De verwachtingen van de uitgevers zijn dat games online uiteindelijk goedkoper worden en dat tussen de 2 en 5 jaar het totale aanbod aan spellen downloadbaar zal zijn. De 'traditionele' gameshop in de straat zal wel blijven bestaan. Grappig is overigens wel dat uitgevers niet geloven in de kracht van User Generated Content, ofwel spelelementen die zijn aangemaakt door gamers, vaak door middel van bij het spel geleverde editors. De PU-redactie denkt daar heel anders over: UGC vinden zij vooral boeiend en een welkome aanvulling. Overigens, ik deel hun mening.




Onderwijs


Onwillekeurig denk ik dan aan mijn dagelijkse onderwijspraktijk, alwaar ik nog vaak goedbedoelde cd-roms nog ongebruikt uit het schoolboek zie vallen. (Of die dingen worden gebruikt als onderzetter of frisbee.) Of ik zie enige online content op de site van de uitgever die nog aan uitbreiding toe is. En als er al educatieve games bestaan, dan kan de gamer het spel meestal zelf niet uitbreiden.




Het zou goed zijn - vind ik hoor - als principes uit spellen worden overgenomen in het dagelijkse onderwijs (je kunt al level ups creëren met bord en krijt) en het zou nog beter zijn dat leerlingen het gevoel krijgen dat er een mogelijkheid is tot coöp met zijn leraar (zie mijn GALC-principe). Dus het zou eveneens goed zijn te overwegen hoe we de digitale varianten van ons onderwijs gaan aanbieden. Als uitgevers van commerciële games geloven in hun online-winkels, dan moeten we toch minimaal even luisteren. Als leraar geloof ik even hevig in de wondere wereld van het web als weg.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten