donderdag 21 mei 2009

Boeiend presenteren

Als je ziet dat je leerlingen niet zo goed presenteren als je hoopt, moet je ingrijpen. Maar hoe? Dan kun je wel een boekje bij elkaar gaan typen, maar de meesten flikkeren dat toch weg. In het kader van een projectweek op ons Canisius College heb ik het eens anders kunnen proberen: ik heb een hele jaargang 4 havo'ers en 4 vwo'ers (in 3 groepen) voor me mogen hebben om mijn ideeën over een boeiende presentatie aan hen voor te leggen, in een - tja - presentatie.

Er wordt wat aangemodderd met powerpointjes door leerlingen en van hun docenten krijgen ze niet zelden geweldige antivoorbeelden. Maar een goede posterpresentatie houden is ook een niet onderschatten kunst. Onze leerlingen moesten onderzoekjes doen en die presenteren aan elkaar en aan ons, de docenten. Ideetje van de exacte vakcollega's bij ons (Anke Vermeulen en Rembrandt de Witt). Die presentaties hebben we weer geëvalueerd naar aanleiding van mijn praatje en blaadje aan het begin van de week.

De leerlingen waren over het algemeen best te spreken over deze projectweek - en dat is eerlijkgezegd wel eens anders geweest. Wordt vervolgd dus!

Hieronder mijn blaadje bij het praatje, compleet met elementaire checklist. Het is mijn tegenhanger van het hierboven beschreven boekje, waarbij ik heb geprobeerd om vanuit de leerling te denken. Tegelijkertijd heb ik óók weer mijn informatie willen overbrengen. Het blaadje staat natuurlijk niet los van mijn presentatie. 

(Graag wel even melden als jij er iets mee wilt doen!)



3 opmerkingen:

  1. Goed initiatief! De spiekbrief/boek-in-notendop ziet er ook goed uit. De opmerking over anti-voorbeelden is namelijk herkenbaar. Waar ik dan ook benieuwd naar ben is of je ze ook goede voorbeelden hebt laten zien en zo ja, welke dan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Prachtige poster heb je gemaakt!
    Hierbij meld ik alvast dat ik er wat mee wil doen, al kan ik je nog niet zeggen wat en wanneer...

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Moniek, dank je voor je compliment. Jouw reactie doet me eraan denken dat het goed is om het volgende aan mijn verhaal toe te voegen: ik heb bij mijn presentatie een Powerpoint laten zien die ik nu voorbereid voor een lezing. Zo laat ik de leerlingen eerlijk zien waarmee ik worstel. Ook heb ik ze een posterpresentatie laten zien, zoals ik die vorig jaar in Leuven heb gebruikt bij een mediëvistendag. Persoonlijke voorbeelden dus; de leerlingen gingen zéér gewetensvol daarmee om en ze waren bovendien gerustgesteld dat deze leraar ook geen alwetend mens is.

    Beste Willem, ik ben benieuwd naar je ervaringen.

    BeantwoordenVerwijderen